______________________________________________

MISIÓN:  La Asociación de Historia de Álamos existe para informar a los residentes, a los turistas, y a los investigadores históricos sobre lo que ha ocurrido en este municipio en el noroeste de México.   El medio de lograr esto es por la acumulación, la conservación, y la presentación de la información histórica.

________________________________________________________

March 29

___________

All Photos©Errol Zimmerman

The Álamos History Association was founded in 1994 by the foreign community of Álamos, Sonora, the northern-most colonial city in Mexico.  A small group of residents that year began meeting weekly to explore the history of this colorful community, founded in1683, which has produced great wealth for the country of Mexico.    Bev Krucek accepted the leadership role in that first year, and she continued to guide the group and expand its vision until her death in March, 2014.

Among the most important contributions of the Association has been in recording interviews from long-time residents.  Álamos today has representatives of families who have lived in the community for more than a century, and club members have interviewed members of these families to gain historical information and cultural insights into Álamos‘ past.  Beginning with pen and paper documents, these interviews have  progressed to audio and video recordings, all of which are stored in the archives of the Association.

Among other active projects of the Álamos History Association are decorating the graves of foreigners in the panteón during the celebration of el Día de Muertos, building a library of books relating to the history of Álamos, Sonora, and Mexico, and collecting, scanning, and preserving pictures of Álamos and its people.

In addition, the Association is working with local residents to map out (and, hopefully, excavate) sections of tunnels which run under the city center, dug more than 200 years go to transport silver and move soldiers from place to place.  The restoration of the historic church, the Parroquía de Nuestra Señora de la Purísima Concepción, offers an opportunity to explore the history underneath the main floor (tombs and tunnels) and add items to the small Religious Museum operated by the church.

In May, 2013, the History Association adopted the “Anza Trail project” with the long-term goal of providing on-site information on the Mexico portion of Juan Bautista de Anza’s 1775 journey which led to the founding of San Francisco.   Thirty citizens of Álamos made the journey with Anza, which began in Culiacán, Sinaloa.

Please click on the headings above to view our archives, and please contact our president, Pamela Price (p.g.price@iakh.uio.no), our program secretary Ellen Price (ellenpaz17@gmail.com) or our webmaster, Errol Zimmerman (ezfoto@cox.net) for additional information about History Association activities.

Fundada en 1994 por la comunidad extranjero de Álamos, la Asociación de Historia se reúne cada semana para explorar la rica historia de esta ciudad colonial.  Álamos, fundada en 1683, ha producido gran riqueza por México a través de sus minas de plata y por los logros de sus ciudadanos.   Beverly Krucek aceptó el liderazgo de la Asociacion hace 20 años y servió fielmente hasta su muerte en marzo, 2014.

Una contribución muy importante de la Asociación ha sido las entrevistas con la comunidad nativa y la comunidad extranjera de Álamos.  Álamos tiene representantes de familias que han vivido aquí más de cien años, y miembros de la Asociación han preservado sus palabras en el vídeo y en el papel por los archivos en la Biblioteca de Investigación de la Asociación.

Entre otros proyectos activos de la Asociación son la decoración de las tumbas de los extranjeros para la celebración del Día de los Muertos, la creación de una biblioteca de libros relacionados con Álamos, Sonora, y México, y la recolección, digitalización, y preservación de las imágenes de Álamos y su gente.

Además, la Asociación está trabajando con representantes de la ciudad para hacer un mapa y excavar las secciones de los túneles que corren debajo del centro de la ciudad.  La restoración de la Parroquía de Nuestra Señora de la Purísima Concepción da no sólo la oportunidad de explorar las tumbas bajo el piso principal, pero también la oportunidad de encontrar túneles utilizados para transportar la plata hace 200 años.

En mayo de 2013, la Asociación adoptó el proyecto el Rastro de Anza para proporcionar información del viaje de Juan Bautista de Anza en 1775 que resultó en la fundación de San Francisco, California, EE.UU.  Treinta ciudadonos de Álamos viajaron con Anza, un viaje que comenzó en Culiacán, Sinaloa.

Haga clic en las partidas anteriores para ver nuestros archivos y póngase en contacto con nuestro presidente, Pamela Price (p.g.price@iakh.uio.no), nuestra secretaria de programas Ellen Price (ellenpaz17@gmail.com), o nuestro webmaster, Errol Zimmerman (ezfoto@cox.net) para obtener información adicional acerca de las actividades de la Asociación de Historia de Álamos.

________________________________________________________

Please enjoy two videos presentions on Álamos from March, 2017, taken by photographer Anders Tomlinson.  Anders has visited Álamos regularly since 1983, and he has a body of material on this town available on his website at www.Alamos-Sonora-Mexico.com.  You can also view his work at www.Artfeats.com.

Preserving the History of Álamos and Sonora

_________________________________________________________

MISSION STATEMENT:  The Alamos History Association exists

to inform residents, guests, and  researchers of the History of

a functioning municipio in Northwest Mexico.  The means of accomplishing this are through accumulation, preservation, and presentation.

#1 - A drive at night through the business and transportation center Alameda in Álamos, Sonora, México. Antonio Figueroa gives Anders Tomlinson a ride in his car on March 4, 2017. Video by Anders Tomlinson. ©2017 Anders Tomlinson, all rights reserved.

#2 - The Álamos Alameda on a Sunday night.  It is March 5, 2017, a warm Sunday night, in the business/transportation center of Álamos, Sonora. México. The Alameda is busy with local friends and families promenading around the plaza on foot, bicycles, motorbikes, cars and trucks. Video by Anders Tomlinson. ©2017 Anders Tomlinson, all rights reserved.